čtvrtek 26. července 2012

Instantní marketing


Všichni marketéři občas slýchají, že jejich obchodní oddělení případně nadřízený potřebuje vytvořit rychlou kampaň s jasným výsledkem nejlépe podložený fakty o zvýšení obratu, ideálně zisku. Tuto metodu jsem si sám pro sebe nazval instantním marketingem. 



S instantním marketingem je to úplně stejně jako s instantní polévkou, sice národní i nadnárodní společnosti od 2. světové války den co den pilují ingregiece a způsoby konzervováni produktu, ale přece jen dokáží při nejlepším dosáhnout průměru. Proč tomu tak je? Proč i v případě využití exkluzivních surovin se povede produkt průměrné kvality? Odpověď je na snadě - výsledku chybí přizpůsobeni, sezónnost, zohlednění aktuální situace, možnost využití nejvýhodnější nabídky na trhu, zkrátka nemůžete koupit čerství pastyňák.


Stejné nastane při tvorbě instantní kampaně, pro ty z Vás, kteří mají pocit, že se s touto metodou nesetkali velmi rychle nastíním o co se jedná (pozor agentury, nehovořím o vás, ale o in-house přípravě) na poradě dostanete zadání připravit komunikaci na nově nasazený produkt, který se ideálně vymyslel předevčírem, nebo v horším případě případě před měsícem a někdo vám o něm zapomněl říct. Pro tento produkt neexistují pořádné podklady, není jasně definovaná CS, cena je nastavena na základě pocitu, nikoli průzkumu a k tomu máte ještě alespoň deset technických zádrhelů, které vám situaci rozhodně neulehčí. Je čas na instantní marketing. Kreativitu si raději nechte na cestu do práce, na tu není čas ani peníze. Vytvořit plnohodnotný marketingový mix? BLÁZNÍTE - odpoví vám zbytek, který má co dočinění s tímto produktem - prostě použijeme to co už jednou fungovalo. Ano, existují nějaké zaběhlé metody, které mohou fungovat s předpokládanou jistotou, ale fungují proto, že je pilujete a můžete si hrát s drobnými nuancemi, kterými dotváříte jejich pravidelnou funkčnost. Pro mě to býval direct mail. Takže využijete jak se říká to co máte na skladu a do 24 hodin z toho uplácáte pocitovou kampaň. 


Na začátku jsem zmínil, že není čas, ani peníze, ty opravdu nejsou, protože s nimi se na toto nepočítalo a rezervní fond je vyčerpaný z obdobné akce v minulém měsíci. Zbývají vám dvě možnosti, buď přelít zdroje odjinud, nebo překročit rozpočet a doufat, že rentabilita kampaně vás nebude stát místo. Jaký může mít tato kampaň výsledek? Záleží na několika proměnných, schválně řekněte sami, jestli by vám nechutnala instantní polévka v horském táboře po dvou dnech chůze, když jste až do teď jedli jen musli tyčinky, nebo naopak neuvítal bych jí jako předkrm v restauraci, která se umístila mezi těmi, které doporučuje michelinský bedekr. Doufám, že jsem vám přiblížil můj vlastní pojem a jeho užívání, ale vyvarujte se jednoho - nedělejte z instantního marketingu strategii firmy, viděli jste někoho, kdo se celý život živí jen instantní polévkou?


Dejte +1 a sledujte hlavouvobratu

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za vložení komentáře!

PP